Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Wypadek w pracy

0
Podziel się:

Czy pracodawca ma obowiązek ubezpieczyć swojego pracownika od następstw nieszczęśliwych wypadków?

Czy pracodawca ma obowiązek ubezpieczyć swojego pracownika od następstw nieszczęśliwych wypadków w drodze do i z pracy? Pracuje w obecnej firmie od stycznia i jak do tej pory żadnej polisy nie podpisywałam, a tydzień temu skręciłam nogę. Jestem na zwolnieniu lekarskim, a mój pracodawca chce żebym przyszła do pracy. Co powinnam zrobić w takiej sytuacji? Drugie pytanie dotyczy socjalnego. Czy przysługuje pracownikowi pakiet socjalny? Czy obowiązkiem pracodawcy jest zaoferować taki pakiet pracownikom?

Odpowiada Danuta Rutkowska, rzecznik prasowy głównego inspektora pracy

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym określa ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają pracownicy (art. 12 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy). Przy czym pracownikowi, który uległ wypadkowi w drodze do pracy lub z pracy nie przysługują z tego tytułu świadczenia wskazane w tej ustawie.

Jednakże w odniesieniu do tych wypadków ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa w art. 4 ust. 3 pkt 2 stanowi: Od pierwszego dnia ubezpieczenia chorobowego prawo do zasiłku chorobowego przysługuje, jeżeli niezdolność do pracy spowodowana została wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy. Zasiłek przysługuje wówczas w wysokości 100% podstawy wymiaru zasiłku.

Zasady tworzenia funduszu świadczeń socjalnych i wydatkowania środków na nim zgromadzonych określa ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. nr 70 poz. 335 ze zm.). Tworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) nie jest bezwzględnym obowiązkiem każdego pracodawcy. Pracodawca spoza sfery budżetowej (zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 ustawy pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 20, 21 i 24-27 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych tworzą Fundusz, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników) może zdecydować, czy będzie tworzył taki fundusz czy też zrezygnuje z niego, ze względu na swoją sytuację ekonomiczną. Może też ustalić niższy odpis na ZFŚS. Musi wtedy zawrzeć w układzie zbiorowym bądź w regulaminie wynagradzania stosowne postanowienie.

wiadomości
praca
rynek pracy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)